Reflectie op jaar 1

Reflectie op afgelopen jaar

Ik ben afgelopen jaar een beetje met dubbele gevoelens in gegaan. Door dat ik het jaar er voor ook een jaar HBO heb gedaan en het niet gehaald heb, heb ik het hele jaar een beetje met het gevoel in mijn achterhoofd gezeten van: wat als ik het niet haal?
Aan de andere kant was dit jaar een nieuw start en vond ik het erg leuk om weer een nieuw studie te beginnen. Deze studie ligt me meer dan dat de vorige deed, omdat we hier meer met sporten bezig zijn.
Het onderwijs wat we dit afgelopen jaar hebben gevolgd vond ik ook een beetje 2 slachtig. Aan de ene kant vond ik het leuk omdat veel dingen die met gezondheid te maken hadden me goed lagen. Dit komt deels doordat ik vorig jaar een gezondheidsstudie heb gedaan.  Het meer marketing gerichte onderwijs vind ik erg lastig. Omdat ik sinds de 2e klas van de middelbare school al niet veel meer met dit soort onderwerpen te maken heb gehad. Des al niet te min vind ik het wel leuk om te doen.
De lessen die werden gegeven zijn door veel leraren leuk ingevuld. Sommigen gaven hier hun draai aan die niet helemaal aansloeg bij de klas.
Als een les zo stroef verloopt beïnvloed dat wel de keuze om een les in de toekomst wel of niet te volgen.

Blok 1:
In het 1e blok dit jaar zijn we direct in projectgroepen verdeeld. Dit had van mij persoonlijk niet gehoeven. Door je meteen de 1e weken al aan een groepje te binden bepaal je naar mijn idee een beetje het verloop van het jaar voor die persoon. Vooral ook omdat in het 1e jaar van het HBO natuurlijk veel mensen afvallen en er weinig mogelijkheden tot schuiven zijn binnen de groepjes word het sommige mensen een stuk lastiger gemaakt.
Een goed punt aan dit blok vond ik de praktijk lessen. We hebben lekker veel gesport en dat is een leuke inleiding in het jaar. Hierdoor worden mensen wel enthousiast gemaakt.

Blok 2:
Om te beginnen in blok 2 naar de ardennen. Naar mijn idee niet van een dergelijke toegevoegde waarde als dat van te voren werd verteld. Het was wel leuk om een keer een weekje af te zien met de hele groep. En je leerde je projectgroepje wel beter kennen. Maar ik denk dat het voor de binding in de klas beter was geweest als die projectgroepjes niet zo benadrukt werd. Je krijgt groepjesvorming in de meest letterlijke vorm, ik weet niet of dat wel helemaal de bedoeling moet zijn.
Leuk aan dit blok vond ik weer de praktijk lessen. Er werd hier erg veel geleerd over hoe je voor een groep moest staan. Ook sprak het met erg aan dat we veel met gezondheid bezig zijn geweest. Onderwijs als in de vorm van Healtcheck vond ik erg leuk om te doen. Mede ook omdat het een van de onderdelen was waar je persoonlijk aan kon werken.

Blok 3:
Een leuk project om te doen, ondanks dat het voor mij en nick meer voeten in de aarde had doordat we zo laat pas een vereniging hadden om mee aan het werk te gaan. Dit was voor mij een lastig blok maar wel een leuk blok. Het doel van de essay die we hebben geschreven is me totaal ontschoten, die opdracht vond ik onderbelicht. Dit kwam mede doordat we deze opdracht al halverwege het blok af moesten hebben.

Blok 4:
De stage opdrachten en het stageverslag dat we moeten schrijven zijn leuke opdrachten. De plekken waar we stage moeten lopen zijn alleen wat minder. Veel mensen vinden fitness niet veel aan om te geven en moeten toch een blok lang twaalf uur per week stage lopen bij een sportschool. Ik snap dat veel mensen dat niet erg leuk vinden om te doen. Door er zelf een beetje een creatieve draai aan te geven en stage te gaan lopen bij een fysiotherapeut/sportschool vind ik de opdracht toch wel leuk.

Al met al vond ik het best een geslaagd jaar met ups en downs. Positief vond ik dat veel leraren met veel energie en passie bezig zijn met het lesgeven. Een negatief punt wat me over het gehele jaar een beetje dwars heeft gezeten is dat de klas soms een erg negatieve invloed heeft op het verloop van een vak.

 

© 2014 Alle rechten voorbehouden.

Maak een gratis websiteWebnode