Fase 1 van deze keer
Blok 1.3 was een interessant blok, veel van wat we gedaan hebben stonden in kader van het POD. Verder hebben we veel aandacht besteed aan het fitnessen en aan SBG. Ik vond het wel een leuk blok om te doen, maar het was wel lastig om op te starten. Dit kwam deels doordat ik met mijn duo door problemen na 2 weken in het blok weer opnieuw opzoek moesten naar een vereniging.
Fase 2: terugblikken
Wat me op is gevallen aan het blok was dat de focus erg bij het POD lag aan het begin van het blok. Het tempo lag meteen erg hoog en door ons gedoe met de GHBS waardoor we opzoek moesten naar een nieuwe vereniging zorgde voor ernstige vertraging.
We zijn direct weer opzoek gegaan naar een nieuwe vereniging en kwam uiteindelijk bij Coevorden uit. We hebben toen geprobeerd snel tempo te maken omdat we wilden proberen nog het POD in te leveren voor de 1e kans. Wat een onmogelijke opdracht bleek.
Ik vond het heel erg vervelend dat we niet meteen goed mee konden komen aan het begin van het blok en dat we meteen een achterstand hadden. Dit kwam mede doordat ik er juist voor wou gaan en ik blij was dat we zo snel een vereniging hadden gevonden in 1e instantie. Het was dus even een flinke klap dat we het niet in een keer goed hadden geregeld.
Ik voelde me naar bij het feit dat mijn opzet voor het nieuwe blok mislukt was.
Fase 3: bewustwording van essentiële aspecten
Alle antwoorden zijn gericht richting het POD. Dat komt omdat dat zo’n groot deel van het blok in beslag nam. En omdat dat bij ons niet erg positief verliep heeft dat wel een stempel op het blok gezet. Hierdoor voelde ik mij onzeker over het verdere verloop van de opleiding.
Voor mij betekend dit dat ik mijn energie en positiviteit moet hervinden voor blok 4 en ervoor zorgen dat ik daar het beste van maak. Voor mij betekend het ook dat ik moet proberen om er voor te zorgen dat de angst voor het falen verdwijnt. Het is helaas gebeurd dat blok 3 totaal niet liep zoals ik dat had verwacht van te voren. Het is nu zaak om daar over heen te stappen en weer vol te gaan voor het komende blok en de komende toetsen.
Het probleem is dat ik dankzij de niet zo bedoelde loop van blok 3 bang ben om weer mijn BSA negatief te krijgen. Hoewel deze gedachte misschien niet relevant is, is de kans wel aanwezig. Het probleem is dat het tussen mijn oren zit de gedachte aan het falen. En daar moet verandering in komen.
Fase 4: alternatieven.
De alternatieven op de werkwijze die ik het afgelopen blok heb gehad is dat ik de angstvoor het niet halen van de opleiding moet omzetten in energie voor de komende blokken. Van gestrest naar positieve spanning.
De voor en nadelen die hier aan gekoppeld zijn, zijn de volgende. Het is erg lastig om van een gestresde energie positieve energie te maken. Door middel van het positief benaderen van problemen is dat zeker wel mogelijk. Een voordeel hiervan is dat een dusdanige verandering ook op heel veel andere vlakken toepasbaar is dan alleen op school.
Mijn voornemen voor het komende blok is dan ook dat ik problemen niet meer in mijzelf opkrop. Door er met mensen over te praten word het relativeren gemakkelijker. Als gevolg daarvan zal er een luchtigere kijk komen over de mislukkingen tijdens de opleiding. Wat weer een positief gevolg heeft op de hoeveelheid stress die een mislukte opdracht met zich voortbrengt, zodat deze verminderd word.
Fase 5: uitproberen en transfer
Wat ik wilde bereiken was dat ik uit een negatieve ervaring, juist een leermoment haalde. En door middel van dit leer moment positieve energie in de opleiding kon stoppen. Dat is tenslotte waar we hier voor zijn. Om dingen te leren. Waar ik dus op wilde letten was dat ik me niet te druk zou maken over een opdracht die mislukt. Alles moet natuurlijk wel gehaald worden. Maar op het moment dat het tegen zit moet ik niet meteen bij zak en as neer gaan zitten. Het beste is om er dan gewoon met iemand over te praten zodat je kunt relativeren. Daarmee zijn we gelijk aangekomen bij wat ik wilde proberen. Dat was namelijk meer openheid tonen naar buitenstanders. Of mensen die buiten mijn opleiding staan. Zodat ik er met hen dan over kan praten. Om op die manier weer een goede en kloppende kijk kan krijgen op de opleiding.